TREŚCI KULTUROWE
W Polsce wykształcenie zawiera stosunkowo więcej treści kulturowych niż ekonomicznych. Jak wykazało badanie GUS, wykształcenie jest podstawową zmienną środowiskową różnicującą poziom umieralności niemowląt. Chodzi więc o sferę takich zjawisk, jak tradycje, wierzenia, obyczaje i nawyki, jak postawy i zachowania, jak wartości, obowiązujące w danej zbiorowości normy społeczne zinterna- lizowane na długo przed urodzeniem dziecka. Od tego przede wszystkim zależy, jak dana matka pielęgnuje swoje niemowlę, czy korzysta z Poradni „D” (a przedtem z „K”, kiedy była w ciąży) i czy stosuje się do jej zaleceń, czy dzieli opiekę nad dzieckiem z jego ojcem, czy też jest samotna w tym wszystkim, jaka atmosfera panuje w jej domu, czy jest tam klimat ciepła i czy dziecko było chciane. Nie może to jednak przesłonić czynników ekonomicznych. Chociaż pieniądz nie jest wszystkim, zwłaszcza jeśli chodzi o pielęgnację niemowlęcia, to istnieje pewne minimum warunków bytowych, poniżej którego z całą siłą ujawnia się wpływ czynników bytowych na umieralność niemowląt.