METODY OKREŚLANIA NORM
Tablice tego typu są jeszcze w powszechnym użyciu w gabinetach lekarzy, ale jedyna informacja, jaką na ich podstawie możemy uzyskać, to że dziecko jest większe (mniejsze) bądź cięższe (lżejsze) od normy, której pochodzenie jest zazwyczaj nieznane. Ponieważ tablice te są często przestarzałe i nie uwzględniają aktualnego stanu rozwoju dzieci, nie wiadomo, co taka rozbieżność z normą oznacza. Wielkim krokiem naprzód w metodyce norm rozwojowych było wprowadzenie dla określenia normy przedziałów wartości cechy. Przedziały ustala się w ten sposób, ażeby obejmowały określony procent osobników wokół ustalonej wartości. Jeżeli określamy np. normę wysokości ciała 9-letnich dziewcząt w Polsce i przyjmujemy koncepcję normy opartej na wartości przeciętnej, to należy obliczyć poprawnie nie tylko średnią wysokość dziewcząt, lecz ponadto trzeba ocenić zmieńność tej cechy wśród dziewcząt 9-letnich.